ΕΞΙ ΛΑΡΙΣΑΙΟΙ ΘΑ ΔΙΑΝΥΣΟΥΝ 800 ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ
Έξι Λαρισαίοι στους δρόμους της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας!
ΝΙΚΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΥ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΙΩΤΑΣ, ΦΩΤΗΣ ΘΩΜΑΣ, ΟΥΡΑΝΙΑ ΚΑΡΑΜΑΝΩΛΗ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΡΗΓΑ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΗ
Στα χνάρια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, μιας ιστορικής διαδρομής βρίσκονται έξι Λαρισαίοι έστω και μέσω… εικονικής πραγματικότητας. Ο λόγος για έξι αθλητές του Συλλόγου Μαραθωνοδρόμων Λάρισας που θα πάρουν μέρος στον αγώνα «Εγνατία Οδός» που ήταν και παραμένει μια πρόκληση για πολλούς αφού είναι ένας άθλος 535 Ρωμαϊκών μιλίων δηλαδή 791.2 χλμ.
Στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία ένας από τους δύο σημαντικότερους δρόμους που κατέληγαν στην πρωτεύουσα Ρώμη ήταν η via Εγνατία, υπερπόντια προέκταση της via Τραϊόνα διαμέσου του λιμένα της Γναφιάς, που διέσχιζε την Ελλάδα μέχρι τον ποταμό Έβρο. Η Εγνατία περνούσε από το Δυρράχιο, το Λυχνιδό, την Ηράκλεια, την Πέλλα, τη θεσσαλονίκη, την Αμφίπολη, τους Φιλίππους, το Τόπειρο, την Μαξιμιανούπολη και την Τραϊανούπολη.
Η Εγνατία κατασκευάστηκε μεταξύ του 146-120 π.Χ., πάνω στα ίχνη ενός αρχαίου, προ Ρωμαϊκού δρόμου που εκτείνονταν ανάμεσα στις Αδριατικές χώρες και στο Αιγαίο. Αργότερα, κατασκευάστηκε η επέκτασή της από τον Έβρο στο Βυζάντιο και τελικά το όνομα ΕΓΝΑΤΙΑ δόθηκε σε όλο το δρόμο, από την Ρώμη μέχρι την Κωνσταντινούπολη, προς τιμή του Ρωμαίου ανθύπατου Γναίου Εγνάτιου που την κατασκεύασε.
Έξι δρομείς, μέλη του Συλλόγου Μαραθωνοδρόμων Ν. Λάρισας ανταποκρίθηκαν στην πρόκληση και το Larissanet.gr καταγράφει την προσπάθειά τους. Ο Νίκος Αρσενίου, ο Αντώνης Γιώτας, ο Φώτης Θωμάς, η Ουρανία Καραμανώλη, η Ευαγγελία Ρήγα και η Μαρία Σταμάτη βάζουν, σχεδόν καθημερινά, τα αθλητικά τους και διανύουν ένα τμήμα της απόστασης. Ξεκίνησαν εικονικά από το Δυρράχιο και τώρα πλέον διασχίζουν τον Ελλαδικό χώρο. Έχουν περάσει 30 περίπου ημέρες και ο αγώνας τους κρατά ακόμα σε εγρήγορση. Άλλοι δρομείς είναι στην Καβάλα, άλλοι πιο πίσω στη Θεσσαλονίκη αλλά τους ενώνει ο κοινός σκοπός. Ο τερματισμός στους Κήπους στον ποταμό Έβρο.
Τα χιλιόμετρα (ή μάλλον τα μίλια) είναι πολλά αλλά όχι ατέλειωτα. Όχι ανέφικτα. Ο αγώνας συνεχίζεται.
Η κατασκευή της ήταν σύμφωνη με τις προδιαγραφές των άλλων οδών και μπορεί να συνοψιστεί στο χωρίο του Στράβωνα, κατά το οποίο οι Ρωμαίοι «έκοβαν λόφους και δημιουργούσαν ήπιες οδικές κλίσεις, προκειμένου να διέρχονται με ευκολία οι αρμάμαξες», δηλαδή τα βαριά μεταφορικά μέσα της εποχής.
Το ελάχιστο πλάτος της via Εγνατία ήταν 10 ρωμαϊκοί πόδες (περίπου 3 μέτρα) το οποίο μεγάλωνε όταν διερχόταν μέσα από μεγάλες πόλεις και ξεπερνούσε τα 5 μέτρα.
Η Εγνατία είχε ανακατασκευασθεί μερικώς πολλές φορές μέχρι το 300 μ.Χ.